15 september, 2005

Gangsters and gentlemen

Läser om Klas Östergrens Gentlemen just nu, vill uppdatera mig innan jag kastar mig över den nya Gangsters. Ganska häftig känsla, jag förflyttas till den jag var för 25 år sedan, då ungdomens havererade löparkarriär hade ersatts av Camel utan filter och författardrömmar i svarta vaxduksblock. Ja du, Klas, du påverkade nog mig ganska mycket då när det begav sig, kanske allra mest med boken Fantomerna.

Alla gillar dock inte Gentlemen, Staffan blir t ex uttråkad..

Skövde stadsbibliotek har börjat låna ut e-böcker i mp3-format. Sjukkert. Då kan man ju springa hur långt som helst.....Eh, glömde visst....att kroppen kanske protesterar.

Men ändå, en riktigt bra bok i lurarna, jag vill testa. När kommer det till ett bibliotek nära mig?

Och samtidigt lite skeptisk (inte till ljud-e-böckerna i sig, utan till om det kommer att funka att boklyssna samtidigt som jag springer). Med musik är det ju inte hela världen om man tappar koncentrationen när det blir lite rörigt vid ett trafikljus typ, musiken finns ju där i bakgrunden och det är bara att koppla på lyssnandet igen när det blir lugnare. Men en bok, hmmmm. Helst bör man ju höra varenda ord, och det kanske förutsätter att man lyssnar sådär riktigt hyperintensivt och inte låter sig ditraheras alls. Tappar man koncentrationen vid vanlig läsning är det ju bara att hoppa tillbaka med blicken och läsa om det sista stycket. Men att "spola tillbaka" en ljudbok, nja, låter inte som det skulle funka. Hur som helst, jag ska kasta mig över denna innovation så snart det blir möjligt!

Comments: Skicka en kommentar

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?